از یا علی گفتن تا با علی ماندن با نشان غدیر

از یا علی گفتن تا با علی ماندن با نشان غدیر

خانه / پیشنهاد / از یا علی گفتن تا با علی ماندن با نشان غدیر

تاریخ:۱۳۹۹/۰۵/۲۷

از یا علی گفتن تا با علی ماندن با نشان غدیر


از یا علی گفتن تا با علی ماندن با نشان غدیر

عید غدیر، عید الله الاکبر و عید آل محمد سلام الله علیهم اجمعین و ارزشمندترین و والاترین عید اسلامی است. هیچ روزی در طول سال، فرخنده تر و مبارک تر از این روز مقدس نزد شیعیان اهل بیت نیست. امام صادق سلام الله علیه می فرماید :« انّ یوم غدیر خم بین الفطر و الاضحی و الجمعه کالقمر بین الکواکب» روز عیدغدیر خم در میان سه عید فطر و قربان و جمعه، مانند درخشندگی ماه در میان ستارگان است. چه تعبیر ظریفی امام دارد که عید غدیر را تشبیه به ماه کرده است ودیگر اعیاد را به ستاره.

هنگامی که جمعیت ۱۲۰ هزار نفری جمع شدند و سکویی از جهاز شتران آماده شد، نبی اکرم صلوات الله علیه وآله شروع به ایراد خطبه مهم غدیر کردند که میشه در ۱۱ بند تقسیمش کرد و بند بند این خطبه دارای نکاتی متعالی است،در ابتدا با مسأله توحید آغاز می شود که پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله به ۲۰ صفت از صفات خدا اشاره می کند:الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی عَلا فی تَوَحُّدِهِ وَ دَنا فی تَفَرُّدِهِ وَجَلَّ فی سُلْطانِهِ وَعَظُمَ فی اَرْکانِهِ ……

تا به اینجای خطبه می رسند که فَأَوْحی إِلَیّ « بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحیمِ ، یا أَیُهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ – فی عَلِی یَعْنی فِی الْخِلاَفَهِ لِعَلِی بْنِ أَبی طالِبٍ – وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَالله یَعْصِمُکَ مِنَ النااسِ » در دو جای قرآن کلمه یا أَیُهَاالرَّسُولُ آمده است که یکی در روز عید غدیر، آیه ۶۷ مائده و دیگر آیه ۴۱ همین سوره به چشم می خورد. در بقیه قرآن خطاب یا ایها النبی است، به تعبیر راغب در کتاب مفردات یا أَیُهَاالرَّسُولُ یک کنایه است، زیرا برخی افراد از وقایع غدیر خم ناراحت شدند، خداوند تبارک و تعالی بااین عبارت خواست مردم بدانند و بفهمند که پیامبر صلّی الله علیه وآله فقط کسی است که پیام را می آورد. همان گونه که مسأله نبوت مسأله الهی است، همانگونه که خداوند، پیامبر را انتخاب می کند، خدا هم امامت را انتخاب می کند. این لفظ قرآن کریم بیان می کند که پیامبر صلّی الله علیه وآله فقط آورنده خبر است . همچنین خط بطلان می کشد بر مبنای اهل سنت که برای تعیین امام از محل شورا می توان تصمیم گیری و امام خود را انتخاب کرد.

بعد پیامبر صلّی الله علیه وآله وارد فاز سوم خطبه غدیر می شوند و امیرالمؤمنان علیه السّلام را یک دوره تاریخ شناسی و شخصیت شناسی می کنند و معرفی می کنند؛ الَّذی مَحَلُّهُ مِنای مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسی….خلاصه امام علی علیه السّلام را با ۵۰ صفت ممتاز می کند و او را بر سایر اصحاب معرفی کردند تا به اینجای خطبه رسیدند، پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله با دست مبارکش به کتف امیرالمؤمنین علیه السّلام زد و امیرمؤمنان را آنقدر بالا برد که همه ببینند، علی علیه السّلام را معرفی می کنند که کسی نگوید علی دیگری را معرفی کرده است، بلکه منظورشان همین علی بن ابیطالب است که پسر عموی من است. پیامبر صلّی الله علیه وآله آنقدر امیرمؤمنان را بالا بردند که سر پنجه امام علی علیه السّلام موازی با زانوی پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله شد و به همه مردم نشان داده شد.

در قسمت پنجم خطبه اشاره می کنند: ای مردم! شما بدانید، من امیرمؤمنان را معرفی کردم، ولی این را بدانید کسانی دشمنان علی علیه السّلام هستند و نمی خواهند که این قضیه به انجام برسد و مانع می شوند حضرت صلّی الله علیه وآله شروع می کنند: ۱۹ صفت از صفات دشمنان امیرمؤمنان علیه السّلام را بیان می کنند. و اینجا آن جمله تاریخی که متواتر است، پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله بر زبان جاری کرد؛ أَنَا آخِذٌ بِیَدِهِ وَمُصْعِدُهُ إِلی وَشائلٌ بِعَضُدِهِ وَ رافِعُهُ بِیَدَی وَ مُعْلِمُکُمْ: أَنَّ مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ، وَ هُوَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی.


گالری


صحن انقلاب